Ledare

Att vara ledare i Hovsta Scoutkår innebär personlig utveckling i gemenskap med scouter och ledarkamrater. Som ledare erbjuds du möjlighet att delta i olika utbildningar lokalt och regionalt. Vår gemensamma värdegrund hittar du i Scouternas Scoutlag. Vårt ledarskap syftar till att göra unga människor REDO FÖR LIVET med hjälp av scoutmetoden. All scoutverksamhet ska vara trygg och säker – fri från övergrepp och kränkningar – i alla former. Därför går alla ledare Scouternas utbildning ”Trygga möten” för att få kunskap om hur man förebygger övergrepp och kränkningar, hur man handlar om man tror att någon far illa eller hur man agerar när något inträffar.

Ledarmöten

Tre till fyra kvällar per termin anordnas KK (Kårkvarter), där diskuteras kåraktiviteter och avdelningarnas mål och program samordnas. Alla ledare är välkomna. Vi är en demokratiskt styrd organisation där vi strävar efter att fatta besluten i konsensus.

Kårhelg

En gång per år, i slutet av januari, hålls en Kårhelg för ledare då årets verksamhet planeras.

Ägirs gästabud och patrullen Med samma namn som i fjol

Alla ledare, funktionärer och supportrar är välkomna att delta på ledaravdelning Ägirs gästabud, som hålls ca tre kvällar per termin. En möjlighet att få träffas och umgås, få tips och idéer till de egna avdelningarna och ”få vara scouter” på egen hand utan barn. På regionala sammankomster som Expeditionen och Nattjakten deltar Hovsta scoutkårs ledarlag med patrullen Med samma namn som i fjol.

Ledare