Vår kår består av cirka 310 medlemmar och vi bedriver verksamhet i Lillån och Hovsta.

Hovsta scoutkår är en av Örebro läns största kårer. Kåren bildades 1959 i Lillån i anslutning till Hovsta kyrka, därav blev namnet Hovsta scoutkår. Mycket av scoutingens verksamhet går ut på att lära känna sig själv och andra, samt att fungera och samarbeta i en större eller mindre grupp. Det gör vi oftast genom olika friluftsaktiviteter, som på hajker, vandringar och paddling.

Hovsta scoutkår är religiöst och politiskt oberoende och är en del av Scouterna i Sverige. Vi är tillsammans med övriga kårer i Örebro medlemmar i Scouterna Örebro Län. Genom Scouterna Örebro Län genomför vi aktiviteter inom länet för att det är roligare att göra saker tillsammans, speciellt om man är många med samma intresse. Det kan handla om olika vandringar över dagen till vårt sommarläger DUST med cirka 1 700 deltagare som genomförs vart fjärde år.

Scoutrörelsen är en ideell organisation byggd på idéer som Lord Robert Baden-Powell prövade tillsammans med några pojkar från London 1907. Våra arbetsmetoder har utvecklats i takt med det övriga samhället, men i grunden är värderingarna de samma.

Det som gör scoutrörelsen speciell är vår scoutlag, vårt friluftsintresse med utfärder, hajker och expeditioner, principen att lära genom att göra, vårt internationella engagemang och den lilla patrullen som löser uppgifter där våra scouter lär sig visa hänsyn och ta ansvar.